0
0
  • طراحی سایـتویــژه
  • دیجیتال مارکتیـنگ
  • گـرافیـک و برنـدینـگ
  • ارتباط با ما

تبلیغات توسط اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) یا تبلیغات اینفلوئنسری شیوه جدیدی نیست و سالیان سال است که برای افزایش ویو اینستاگرام به کار گرفته می‌شود. این موضوع به یکی از موضوعات داغ بازاریابان تبدیل شده است. احتمالاً دلیلش این است که بازاریابی سنتی گران و ناکارآمد است و اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. مهم‌تر از آن اینکه مصرف‌کنندگان علاقه ندارند مورد هجمه تبلیغات قرار بگیرند و پیام‌های تبلیغاتی هر روز بیش از قبل بی‌اعتبار می‌شوند. بر اساس نتایج تحقیقات، افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال پذیرش پیشنهاد از سوی یک اینفلوئنسر را ترجیح می‌دهند، زیرا اکثر تصمیمات خرید با توصیه‌های دهان‌به‌دهان هدایت می‌شوند. اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار از جمله اصطلاحاتی است که طی سال‌های اخیر در کشور ما نیز مانند سایر نقاط جهان، فراگیر شده و شنیده می‌شود. با وجودی که تبلیغات اینفلوئنسری به یک رسانه یا یک پلتفرم مشخص محدود نیست، اما بسیاری از مردم این مفهوم را بیشتر در فضای شبکه‌های اجتماعی می‌شناسند و به کار می‌برند.

تبلیغات اینفلوئنسری یک روش بازاریابی است که از افراد شناخته شده در حوزه‌های کاری مختلف برای رساندن پیغام برند به بازار استفاده می‌شود. درواقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت می‌کنید که محصول یا خدمات شما را به شکل غیرمستقیم برای مشتری‌ها تبلیغ کنند. تبلیغات اینفلوئنسری معمولاً با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ازاین‌جهت اهمیت دارد که بتواند پیغام اینفلوئنسرها را به سراسر جهان برساند. اهمیت بازاریابی محتوا نیز بالا است و این محتوا یا توسط خود اینفلوئنسرها نوشته می‌شود یا برند، متن موردنظر خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگرچه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا بخشی از تبلیغات اینفلوئنسری هستند، اما با یکدیگر مترادف نیستند. با ما در ادامه مقاله تبلیغات اینفلوئنسری همراه شوید تا بگوییم که اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

فعل Influence به معنای تأثیرگذاری است و طبیعتاً ساده‌ترین معادل واژة Influencer، تأثیرگذار است. هر کس بتواند روی تصمیم و رفتار فرد دیگری تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر محسوب می‌شود. البته طبیعی است که وقتی در مقیاس تجاری و در فضای کسب‌وکار اصطلاح اینفلوئنسر را به کار می‌بریم، به کسانی توجه داریم که می‌توانند بر روی تصمیم و رفتارِ تعداد افراد بیشتری تأثیر بگذارند. اینفلوئنسر در بازاریابی، کسی است که دیگران را ترغیب می‌کند تا از شما خرید کنند.

بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار و یا به‌عبارت‌دیگر تبلیغات اینفلوئنسری اینستاگرام تأثیر بسیار زیادی در رشد یک برند دارد. مردم به این افراد علاقه دارند و فعالیت‌های آنها را در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت جدی دنبال می‌کنند؛ بنابراین یک معرفی خوب از طرف یکی از آنها می‌تواند از ده‌ها میلیون تبلیغ اثربخش‌تر باشد. با ما در ادامه مقاله تبلیغات اینفلوئنسری همراه شوید تا انواع اینفلوئنسر را به شما توضیح دهیم.

انواع اینفلوئنسر را بشناسید!

شاید اگر به چندین سال قبل نگاهی بیندازید زمانی که هنوز خبری از محبوبیت شبکه‌های اجتماعی نبود کلمه اینفلوئنسر فقط برای سلبریتی‌ها و افراد معروف به کار برده می‌شد. اما امروزه با ظهور شبکه‌های اجتماعی، مفهوم اینفلوئنسر به‌کلی تغییر کرده به این معنی که حتی یک فرد عادی هم فقط با یک پلتفرم مثل اینستاگرام می‌تواند یک اینفلوئنسر باشد. البته که این نوع از تبلیغات در تبلیغات تلگرام نیز استفاده میشود و مخصوص به اینستاگرام نیست. اینفلوئنسرها نقش بسیار مهمی در پرو موت کردن بیزینس‌ها دارند به‌طوری‌که صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ یا تبلیغات اینفلوئنسری در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ میلیارد دلار رسید.

نانو اینفلوئنسر
۱۰ هزار فالوور و کمتر
میکرو اینفلوئنسر
۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار فالوور
ماکرو اینفلوئنسر
۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون فالوور
مگا اینفلوئنسر
۱ میلیون فالوور به بالا

مگا اینفلوئنسرها

احتمالاً با این انواع اینفلوئنسر بیشتر از همه آشنایی داشته باشید چراکه این اینفلوئنسرها از ۱ میلیون به بالا فالوور اینستاگرام دارند و خیلی معروف هستند. این انواع معمولاً از بین سلبریتی‌ها و بازیگران و خوانندگان تلویزیون و سینما هستند اما در میان این‌ها افرادی هم انگشت‌شمار وجود دارند که فقط اینفلوئنسر شبکه‌های مجازی هستند که اخیراً شناخته شده و معروف شده‌اند.این اینفلوئنسرها به دلیل قیمت‌های زیاد همکاری و گران بودن معمولاً توسط برندهای بزرگ انتخاب میشوند.

ماکرو اینفلوئنسرها

همان‌طور که قبل هم اشاره کردیم ماکرو اینفلوئنسرها در حدود ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون مخاطب دارند. برای بسیاری از برندها این نوع از اینفلوئنسرها بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه هستند. اول اینکه تعداد بسیار زیادی مخاطب با نرخ تعامل بالا دارند و معمولاً این اینفلوئنسرها در زمینه تخصصی خاصی فعالیت می‌کنند و در آن زمینه خاص تبحر دارند. دوم اینکه فالوورهای این نوع اینفلوئنسرها معمولاً بسیار نزدیک به حوزه فعالیتشان هستند و افرادی هستند که در طی زمان دور هم جمع شده‌اند و بکرترین بازار هدف هستند.

ماکرو اینفلوئنسرها به‌خوبی مخاطبشان را می‌شناسند و طی سال‌ها درک بسیار خوبی نسبت به آن‌ها به دست آورده‌اند. به همین دلیل است که دقیقاً علاقه مخاطبشان را به‌خوبی می‌شناسند و دوست ندارند اعتماد مخاطبشان را با یک پست اسپانسر شدة بی‌ربط به پیج از بین ببرند. پس هرگز از این اینفلوئنسرها درخواست همکاری‌های غیرمرتبط نکنید.

میکرو اینفلوئنسرها

در سطح پایین‌تر میکرو اینفلوئنسرها با تعداد فالووری از ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار قرار می‌گیرند که بسیار هم در بین برندهای کوچک‌تر تقاضا دارند. تفاوت بزرگی که این نوع از افراد با همکارانشان یعنی ماکرو اینفلوئنسرها دارند در میزان بازدیدهاست. بااین‌حال این نوع از اینفلوئنسرها معمولاً در تخصصشان با تمرکز بیشتری عمل می‌کنند و به دلیل نرخ تعامل بالایی که با مخاطبین خود دارند بسیار مورد اعتماد فالوورهایشان هستند.

نانو اینفلوئنسرها

در مرحله آخر نانو اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند که تعداد فالووری کمتر از ۱۰ هزار دارند. نانو اینفلوئنسرها معمولاً فقط در منطقه جغرافیایی خودشان تأثیرگذار هستند و به اینفلوئنسرهای محلی هم معروف‌اند. اگرچه ممکن است همکاری با این افراد بازدید و نتیجه خیلی زیادی به همراه نداشته باشد اما یک نکته مثبت وجود دارد و آن هم این است که نانو اینفلوئنسرها معمولاً با تک‌تک فالوورهایشان صحبت می‌کنند و صمیمیت بسیار زیادی بینشان وجود دارد. حتی ممکن است قرار بگذارند و همدیگر را ملاقات کنند.

تبلیغات اینفلوئنسری اینستاگرام

اینفلوئنسرها و بلاگرها افرادی هستند که با توانایی‌ها و مهارت‌هایی که در طول زمان به دست آورده‌اند، توانایی تأثیرگذاری بر آگاهی و تصمیم‌گیری خرید مخاطبان خود را دارند.

ازاین‌رو می‌توان گفت تبلیغات اینفلوئنسری یکی از کارآمدترین روش‌های تبلیغاتی فعلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. افزایش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اپلیکیشنی مانند اینستاگرام در ایران که امکان اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدئو را برای کاربران فراهم می‌آورند، این امکان را به وجود آورده است که افرادی با مهارت خود پا به این حرفه بگذارند و در پی آن اینفلوئنسر مارکتینگ نیز جایگاه خوبی در تبلیغات آنلاین به دست آورد.

تبلیغات اینفلوئنسری اینستاگرام، مناسب برندهای بزرگی است که به دنبال افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان (Awareness) و اعتمادسازی نسبت به برند خود هستند. بازاریابی افراد تأثیرگذاری می‌تواند اثرگذاری بسیار بالایی بر روی مخاطبان چنین برندهایی داشته باشد و بنابراین درصورتی‌که شما هم جزو آنها هستید، به شدت استفاده از این روش را توصیه می‌کنیم.

هرچند تبلیغات توسط افراد تأثیرگذار و اینفلوئنسرها هزینه‌ای بسیار بیشتر از سایر روش‌های تبلیغات (دیجیتال) خواهد داشت، اما ویژگی‌ها و مزایایی دارد که به کل آن را از سایر روش‌های تبلیغاتی متمایز می‌کند. اولین مسئله تعداد مخاطبان یک تبلیغ است. افراد تأثیرگذار معمولاً دنبال‌کنندگان بسیاری دارند و بنابراین شما فرصتی خواهید داشت تا به‌خوبی دیده شوید. مسئله مهم‌تر اینجاست که دنبال‌کنندگان چنین افرادی معمولاً به شدت آنها را دوست دارند و این دوست داشتن باعث می‌شود راحت تحت تأثیر پست‌ها و پیشنهادهای آنها قرار بگیرند. پس شما یک فرصت استثنایی برای شناخته شدن و جلب اعتماد مخاطبان خود خواهید داشت.

0

0